יום שני, 8 באפריל 2013

ה-SEO בחיינו

קשה לדמיין את החיים כיום ללא גוגל, כידוע גוגל הינו תאגיד אמריקאי שעיסוקו המרכזי הוא חיפוש מידע באינטרנט.
אולם גוגל הינה הרבה יותר מעוד מנוע חיפוש, העוצמה של גוגל נמדדת לא רק בהיקף ובמימדי החברה אלא בכך שהשימוש בגוגל הפך לדרך חיים.
בכל יום שרתי גוגל מטפלים ביותר ממיליארד שאילתות, אלגוריתם החיפוש של גוגל לא רק גאוני בצורה בלתי נתפסת ויודע לענות על כל שאלה אלא גם מסוגל לקבוע ולחרוץ גורלות.
הקרולר של גוגל ושיטת ה-SEO, הופכים את גוגל לדיקטטורה ולענק הכל יכול ברשת.
בצד היתרונות הרבים והנוחות שבה מרוכז כל המיידע באתר אחד ובלחיצת כפתור אפשר לקבל מענה מהיר כמעט לכל שאלה, יש נטייה לשכוח את ההשלכות של טבע מנוע החיפוש.
כאשר אנו משתמשים במנוע חיפוש על מנת לקבל מענה לשאלה אנו כמובן מחפשים את המענה האמין והמהיר ביותר, כאן האופן הפיזי בו בנוי אתר גוגל בא לידי ביטוי. בראש האתר באופן מודגש ישנם בדרך כלל שתיים שלוש כתובות URL אשר יפנו אותנו לאתרים שבגלוי משלמים על הפרסום בגוגל ועל הזכות להיות בראש רשימת החיפושים.
לאחר מכן מופיעות שאר תוצאות החיפוש לפי שיטת דירוג האתרים של גוגל. ישנן הרבה ספקולציות לגבי שיטת דירוג זו (ה-seo) וכיצד גוגל עובד באופן כללי.
ההשלכות של שיטת דירוג האתרים הן מרחיקות לכת, הרוב המוחלט של גולשי האינטרנט בארץ (יותר מ-90 אחוז) משתמשים במנוע החיפוש של גוגל ואצל רובם מנוע החיפוש הוא דף הבית.
כמו כן רק כ- 10 אחוזים מן הגולשים יעברו לדף השני בתוצאות החיפוש, הדבר מעצים את החשיבות של דירוג האתרים, אם אתה לא שם אתה לא קיים.
אם כך האם התוצאות הראשונות שאנו מקבלים מגוגל הן הכי אמינות? האם בעלי האתר משלמים לגוגל כדי להיות ראשונים בתוצאות החיפוש? או שפשוט האתר שלהם הכי מותאם לקרולר של גוגל?
ישנן כיום תוכנות כגון תוכנת webmatrix החינמית של מיקרוסופט אשר יכולה לסייע לנו מאד בהפקת דוח"ות מפורטים על כל אתר (גם אתרים שלא נבנו באמצעותה) ולתקן את הדרוש תיקון באתרים האלו. ביכולות התוכנה להפיק דו"חות טכניים מפורטים על תקלות SEO ולהיעזר בהם על מנת לתקן את הדרוש. מכאן אני מנסה לחשוב האם בחיפוש בגוגל אני מחפש את המוצר הכי טוב או את המוצר בעל האתר הכי טוב... או האם הדברים קשורים זה בזה...?
בשל כוחה של גוגל וצורת האלגוריתם אשר יכול לשלוט בכמות המיידע הבלתי נתפסת, מנוע החיפוש גורם נזק לאתרי משנה ובכך  הורס את הפלורליזם ברשת, האתרים הופכים להיות דומים אחד לשני ומותאמים בלית ברירה לסגנון אשר "קל" יותר לקרולר של גוגל לאתר אותו ובכך ידורג גבוה יותר ברשימת תוצאות החיפוש.
לדעתי צריך לחלק את השימוש בגוגל בין שימוש יום יומי ומענה על שאלות ידע כללי לבין חיפוש אחר מיידע צרכני, שכן כאשר מדובר במוצרי צריכה ורווח כלכלי יש לזכור שגוגל לא תמיד יכולה להיות אובייקטיבית ומנוע החיפוש ניזון מעוד כמה דברים חוץ מביקורות טובות ואיכות המוצר...

תגובה 1:

  1. מעניין שהזכרת את התוכנה של מיקרוסופט מדובר בחיקוי של תוכנה בה משתמשים רוב האתרים שנקראת גוגל ווב מאסטר טולס..
    הפסוט כתוב באופן בהיר. הייתי הופך אותו על פניו ומתחיל אולי מהנזק שיוצרת גוגל ומפרט יותר - הלינק שבחרת מצויין ומפורט והייתי שמח לדבר עליו בכיתה.

    השבמחק